Blog 5

Geen enkele professional wil en laat zich vrijwillig advies geven door de expert. Van nature is er een weerstand tegen de persoon die het kennelijk beter meent te weten op het eigen terrein. Beleefdheid, hiërarchische dwang of externe druk dwingen misschien tot ontvankelijkheid, echter er is meermalen sprake van schijn; niets erger dan die externe betweter.

Adviseurs die hun plaats kennen, staan zich niet voor op hun specifieke kennis en kunde. Ze worden gevraagd om mee te denken en niet - ook al lijkt de vraag zo gesteld - om een oplossing te bieden. De steun-of hulpvrager, die expliciet om een concreet advies vraagt of voorbeeld van 'hoe iets te doen', zet de valkuil wagenwijd open. Hij hoeft u, de adviseur, niet! Gezonde mensen willen geen doktoren, gezonde mensen zoeken contact. Vanuit contact kan verbetering of vernieuwing gevonden worden. Een adviseur die zich niet opstelt als iemand die weer eens met ziekte binnen de organisatie wordt geconfronteerd, stelt zich positief luisterend en contactleggend op.


Performance ervaart zijn taak als het versterken van de kracht van de medewerker, het team of/en de organisatie zodat deze zelf - het gevoel heeft- zijn vraagstuk oplost. In onze visie zijn we derhalve procesregisseur van onszelf en van de relatie tussen Performance en het cliensysteem.


Ik heb gezegd!

0
Feed

Schrijf een reactie